Γράφει η Κωνσταντίνα Χνάρη
Il Grido
Η Κραυγή
1957 | Α/Μ | Διάρκεια: 116′
Ιταλο-αμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Μικελάντζελο Αντονιόνι με τους: Στιβ Κόχραν, Αλίντα Βάλι, Μπέτσι Μπλερ, Γκαμπριέλα Παλότα.
Η ταινία πραγματεύεται το ζήτημα της κρίσης ενός ζευγαριού και την διαμόρφωση των ανθρώπινων σχέσεων στην σύγχρονη κοινωνία. Η υπόθεση εξελίσσεται γύρω από τον έρωτα του Άλντο – ενός μηχανικού εγκαταστάσεων καθαρισμού – για την Ίρμα, με την οποία διατηρεί σχέση τα τελευταία επτά χρόνια κι έχει μαζί της και ένα παιδί. Η Ίρμα καθ’ όλη τη διάρκεια της σχέσης τους είναι παντρεμένη με έναν άλλο άνδρα, ο οποίος έχει ξενιτευτεί στην Αυστραλία. Η είδηση του θανάτου του χαιρετίζεται από τον Άλντο ως ένα θετικό γεγονός εφόσον πιστεύει ότι, πλέον, θα μπορέσει να αποκτήσει μία φυσιολογική οικογενειακή ζωή με τη γυναίκα που αγαπάει. Όμως, η Ίρμα έχει πάψει να είναι ερωτευμένη μαζί του και του ζητάει να χωρίσουν. Ο Άλντο, φεύγει μαζί με την κόρη τους και το ταξίδι ξεκινάει.
Το τοπίο στο οποίο ο Αντονιόνι τοποθετεί τον ήρωα είναι ομιχλώδες και άγονο. Μονάχα κάποια λιγοστά δέντρα διακρίνουμε πότε-πότε τα οποία, όμως, λόγω της εποχής αποτελούνται από γυμνά κλαδιά. Η ψυχολογική κατάσταση που βιώνει ο ήρωας έρχεται σε αρμονικό συνδυασμό με το τοπίο χαρίζοντας μία δραματική διάσταση στην ταινία. Παράλληλα, οι δυνατοί ήχοι των αστικών περιβαλλόντων δημιουργούν αντιφάσεις με τον λιγομίλητο και βαρύ Άλντο ο οποίος προτιμάει να κρύβει τη παγερή καταχνιά που καλύπτει τον εσωτερικό του κόσμο στη σιωπή. Όλα λειτουργούν σημασιολογικά για τον ψυχικό του κόσμο, ακόμη και τα νερά της βροχής που στάζουν μες στην φτηνή καλύβα.
Μέσω των αντιθέσεων και των σημασιολογικών σημείων που μας δίνονται σαν σκηνές απλές και καθημερινές έχοντας έναν χαρακτήρα νεορεαλιστικό, ακολουθούμε την πορεία που χαράζει ο ήρωας αναζητώντας ασφάλεια και σταθερότητα. Ο Αντονιόνι φροντίζει να δημιουργήσει την κατάλληλη ένταση στην αρχή της ταινίας αποκλιμακώνοντας την με ιδιαίτερη μαεστρία καταλήγοντας σε ένα φινάλε θλιβερά «αναμενόμενο». Το σύγχρονο άτομο μέσα στους γρήγορους εξελικτικούς ρυθμούς φαίνεται να χάνει τη πολυτέλεια της σκέψης. Ο Άλντο θεώρησε τα πάντα γύρω του δεδομένα βασίζοντας ολόκληρη την υπόλοιπη ζωή του σε μία στερεοτυπική διαδικασία. Όταν τα πάντα γύρω του σε μία μονάχα στιγμή ανατράπηκαν μοναδικός σκοπός του έγινε η αναζήτηση του κατάλληλου μέρους, προκειμένου να χτίσει τη ζωή του ξανά από την αρχή.
Στο δρόμο του θα συναντήσει τρεις γυναίκες, μία κατ’ επιλογήν και δύο τυχαία. Η επιλογή του θα είναι ένας έρωτας από το παρελθόν. Μόνος, αποξενωμένος και περιπλανώμενος θα σκεφτεί ως πιθανή σανίδα σωτηρίας ένα πρόσωπο φιλικό και οικείο. Όμως, η στροφή στο παρελθόν σπάνια μπορεί να κλείσει τις πληγές του παρόντος. Γι’ αυτό και αποφασίζει να φύγει. Ακόμα δύο γυναικείες παρουσίες θα βρεθούν στο δρόμο του. Εκείνος, όμως, παραμένει προσκολλημένος στο πρόσφατο παρελθόν. Δεν μπορεί να ξεχάσει ούτε να πάει παρακάτω. Μία λύση του απομένει• να επιστρέψει πίσω.
Σε αυτή την υπέροχη ταινία ο Αντονιόνι θα σας προβληματίσει, θα σας καθησυχάσει και θα σας πείσει πως όλα θα πάνε καλά. Στο τέλος, όμως, θα τα πάρει όλα πίσω προκαλώντας τον καθένα ξεχωριστά να αναρωτηθεί για το αν τα προβλήματα επαφής και συνεννόησης, που εμφανίζονται ανάμεσα στα άτομα της εργατικής τάξης, είναι εντέλει οι αναπόφευκτες συνέπειες των γρήγορων ρυθμών ζωής που επιβάλει η εποχή μας;
Δείτε ολόκληρη την ταινία εδώ:
Δημοσιεύθηκε πρωτότυπα στο itravelpoetry