22 Ιουνίου 2023

«Ο άλλος αδερφός»: Μια cold case βγαίνει από το συρτάρι και στοιχειώνει την Ελευσίνα και τον αναγνώστη

Βαγγέλης Γιαννίσης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Είναι ένας συγγραφέας που αγαπά την αστυνομική λογοτεχνία και κατορθώνει με κάθε νέο του βιβλίο να σμιλεύει σκοτεινές υποθέσεις με πειστικές ανατροπές, ρεαλιστικούς χαρακτήρες, κοινωνικές προεκτάσεις και ηθικά διλήμματα, ικανοποιώντας στο απόλυτο τους λάτρεις του είδους. Αυτή τη φορά όμως, βουτάει χωρίς φιάλη οξυγόνου σε μια ανεξιχνίαστη υπόθεση εξαφάνισης, με γραφή στιβαρή και συγκροτημένη, στακάτο ρυθμό και δημοσιογραφικό ύφος, δημιουργώντας ένα εντελώς διαφορετικό μυθιστόρημα. Ένα μυθιστόρημα που ακολουθεί τους χτύπους ενός μετρονόμου και το μοτίβο ενός ντοκιμαντέρ, ένα μυθιστόρημα που στηλιτεύει στερεότυπα και συμπεριφορές, ένα μυθιστόρημα που αποκαλύπτει με ωμότητα τη φριχτή αλήθεια που κρύβουν οι τέσσερις τοίχοι των σπιτιών δίπλα μας.

Η πλοκή κινείται ανάμεσα σε δύο χρονικές περιόδους. Στο σήμερα, με αφετηρία τη 10ηΑυγούστου 2021 και το χθες με κύριο πυλώνα αφήγησης την ημέρα εξαφάνισης του δεκατετράχρονου Ηλία Αδάμ. Τόπος κοινός, η Ελευσίνα. Ο αδερφός του εξαφανισμένου παιδιού, ο Θέμης, που ζει τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό και εργάζεται ως δημοσιογράφος, επιστρέφει στη γενέτειρά του με αφορμή την αυτοκτονία του πατέρα του Βασίλη. Οι μνήμες ζωντανεύουν και εκείνος παλεύει να τιθασεύσει τα συναισθήματα που ξυπνούν. Επιχειρεί να κάνει μια νέα αρχή στη ζωή του αλλά πρώτα πρέπει να κλείσουν οι πληγές που έχουν κακοφορμίσει μέσα του. Πρέπει να μάθει τι συνέβη τότε… τον Αύγουστο του 1988.

Ο Θέμης έχει καταγράψει όσα συντάραξαν την οικογένειά του σε ένα βιβλίο, που πολύ γρήγορα έγινε best seller, καθώς ήταν μια υπόθεση που είχε απασχολήσει την κοινή γνώμη εκείνης της εποχής. Ο αδερφός του χάθηκε ένα απόγευμα ενώ είχε βγάλει βόλτα τη σκυλίτσα της οικογένειας, τη Λούσι. Το σκυλάκι βρέθηκε δεμένο σε μια κολόνα να περιμένει, ενώ ο Ηλίας δεν άφησε πίσω του ούτε ένα στοιχείο που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν οι αρχές. Ο υπαστυνόμος Ρίζος δεν δίνει βάση στη μαρτυρία μιας γυναίκας και η υπόθεση οδεύει προς το αρχείο. Το ζεύγος Αδάμ καταρρέει και σε μια ύστατη προσπάθεια να συνεχιστούν οι έρευνες απευθύνονται στη δημοσιογράφο Αγγελική Σταμάτη και εκείνη τους καλεί στο στούντιο για να προβάλλει την υπόθεση. Μόνο που ο τρόπος που παρουσιάζονται τα γεγονότα οδηγούν στο συμπέρασμα πως ο πατέρας είναι ο δολοφόνος του παιδιού και η οικογένεια στιγματίζεται. Στοιχεία δεν υπάρχουν αλλά η ρετσινιά δεν φεύγει. Τα χρόνια περνούν και η οικογένεια Αδάμ διαλύεται από τις φρούδες ελπίδες, τα στοιχεία που οδηγούν σε αδιέξοδο, από τη σιωπή του Ηλία.

Και ενώ ο Θέμης, στο σήμερα, προσπαθεί να κάνει βήματα μπροστά, η αυτοκτονία του πατέρα του θα φέρει στο φως συνταρακτικά στοιχεία που θα οδηγήσουν στην αλήθεια, στην κάθαρση και στη λύτρωση. Λίγο πριν η υπόθεση παραγραφεί…

Ο τρόπος που ο συγγραφέας στήνει την ιστορία του είναι πραγματικά εντυπωσιακός, καθώς έχει επιτύχει να συνδυάσει διαφορετικά είδη αφήγησης χωρίς όμως η πλοκή να κουράζει ούτε μια στιγμή. Το αντίθετο. Οι εύστοχες και καλοδουλεμένες εναλλαγές απογειώνουν το μυστήριο. Τη μία στιγμή νιώθει ο αναγνώστης να χάνεται σε ένα οδοιπορικό στις μνήμες και στις αναμνήσεις του Θέμη όπως τις καταγράφει στο βιβλίο του. Και την επόμενη, επιστρέφει στο σήμερα, η οπτική αλλάζει, οι ψευδαισθήσεις παίζουν το δικό τους παιχνίδι και η κλεψύδρα αδειάζει με τρομακτική ταχύτητα. Με υποδειγματική πειθαρχία, οι χαρακτήρες παίζουν τον ρόλο τους χωρίς να ξεφεύγουν, με απόλυτη συνέπεια, με καθαρές κινήσεις, με αληθοφανείς συμπεριφορές που μπερδεύουν το νήμα ακόμα περισσότερο.Ο Θέμης φαίνεται να είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής, με το μυθιστόρημά του να αποτελεί ένα είδος ψυχοθεραπείας για εκείνον, όμως οι ήρωες που κινούνται ολόγυρά του ενεργοποιούν νάρκες στο πέρασμά τους και αλλάζουν τα δεδομένα όταν κανείς δεν το περιμένει. Η πλοκή ξετυλίγεται με την αύρα μιας εμπεριστατωμένης δημοσιογραφικής έρευνας και κάθε κίνηση είναι προμελετημένη. Λες και οι εξελίξεις ακολουθούν το φαινόμενο της πεταλούδας. Η αγωνία κλιμακώνεται και καθώς το τέλος πλησιάζει, ένας αδιόρατος φόβος σφίγγει το στομάχι καθώς οι συνταρακτικές αποκαλύψεις διαδέχονται η μία την άλλη.Η γραφή έχει μια ορμή που καθηλώνει. Γιατί αυτό το βιβλίο δεν είναι απλά ένα αστυνομικό μυθιστόρημα. Δεν βασίζεται αποκλειστικά στη διαλεύκανση της παράξενης αυτής εξαφάνισης, αλλά αποτελεί την αφορμή για το κοινωνικό σχόλιο του συγγραφέα. Ένα σχόλιο που αποτυπώνεται με ωμότητα, χωρίς εξωραϊσμούς και περιστροφές. Με φόντο την Ελευσίνα στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και μες στην πάροδο των χρόνων, ο Βαγγέλης Γιαννίσης ανατρέχει σε ιστορικά γεγονότα που καθόρισαν το παγκόσμιο γίγνεσθαι, στηλιτεύει παρωχημένες αντιλήψεις που διαιωνίζονται, προβάλλει την ελληνική νοοτροπία που γυρνά την πλάτη στη διαφορετικότητα και εθελοτυφλεί, καταδεικνύει την ευκολία με την οποία καταδικάζεται ένας άνθρωπος αδιαφορώντας για το φορτίο που καλείται να κουβαλήσει στους ώμους του. Ταυτόχρονα, αποδοκιμάζει την ανικανότητα κάποιων ανθρώπων να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να φέρουν εις πέρας το έργο που τους αναλογεί, με δραματικές συνέπειες και επιπτώσεις σε ανθρώπινες ψυχές που αιμορραγούν περιμένοντας καρτερικά.«Ο άλλος αδερφός» είναι μια cold case που βγαίνει από το συρτάρι και σε προκαλεί να αναμετρηθείς με τον χρόνο και την αδρεναλίνη σου. Μην αντισταθείς:  σήκωσε το γάντι και βυθίσου στην άβυσσό της.

Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα comfort-zone.gr. Άρθρο της Κέλλη Κρητικού.

σχετικά άρθρα

Ο Διονύσης Σαββόπουλος «είδε τον κόσμο σαν έργο τέχνης»- Η αυτοβιογραφία του μόλις κυκλοφόρησε

Ο Διονύσης Σαββόπουλος «είδε τον κόσμο σαν έργο τέχνης»- Η αυτοβιογραφία του μόλις κυκλοφόρησε

Το «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» είναι μια αυτοβιογραφία συμπαγής, μετρημένη, ειλικρινής ως οφείλει κι ακόμα παραπάνω, αλλά κυρίως είναι ένα σπαρταριστό ανάγνωσμα είκοσι επεισοδίων.

Ο.Ελύτης: Εθισθείτε στην ιδέα ότι η πραγματικότητα είναι μια ωραία γυναίκα που σας προσφέρεται και δράστε

Ο.Ελύτης: Εθισθείτε στην ιδέα ότι η πραγματικότητα είναι μια ωραία γυναίκα που σας προσφέρεται και δράστε

Μπαίνοντας ο εικοστός αιώνας στο τελευταίο του τέταρτο, αισθάνομαι άστεγος και περιττός. Όλα είναι κατειλημμένα – ως και τ’ άστρα. Οι άνθρωποι έχουν απαλλαγεί από κάθε παιδεία,...

Το βιβλίο-κλειδούχος και το “Γράμμα σε ένα παιδί που δε γεννήθηκε ποτέ”

Το βιβλίο-κλειδούχος και το “Γράμμα σε ένα παιδί που δε γεννήθηκε ποτέ”

Για τον κάθε άνθρωπο που διαβάζει βιβλία ως μέρος της ζωής του, υπάρχει πάντα ένα βιβλίο που έφτασε στα χέρια του και τον έκανε αναγνώστη.